Sunday, June 26, 2016

Början i dur och finalen i moll

Jag hade glatt mig åt att få ordna en bjudning enligt min modell till kusin J och hans sambo Y idag och allt blev bra tills vi kom till disken för då tog vattnet slut ...

Jag hade gått upp tidigt i morse och bakat vridbröd. Sedan hade jag varit och handlat lite goda charkuterier för att än en gång bjuda på en sådan där spåntallrik med plockmat, som jag fick i Köpenhamn i fjol. Våra gäster skulle komma vid två och halv ett stack vi iväg till en regnig stuga med alla dynor ute. YR hade ju lovat uppehåll ...


Gästerna kom punktligt och intog sina platser på verandan eftersom vädret var regnigt och bedrövligt. De hade med sig en egenhändigt uppdriven planta med chillifrukter och sa att om krukan återlämnades innan nästa säsong så ingick det en ny planta. Det måste vi nappa på. Vi kan ju återlämna den till jul med en julstjärna i ...


Medan gästerna satte sig tillrätta gjorde jag i ordning takspånen där maten skulle serveras. Anna var lite orolig för att det inte skulle räcka, men den oron var helt obefogad. De hitresta gästerna lät sig dock väl smaka och eftermiddagen förflöt i glatt samspråk.


Det var när vi skulle diska som vi märkte hur sjövattnet plötsligt började sina. Först tog det slut i kranen och sedan i slangen till dammen.


Vi gick till slut ner till pumpen och såg där hur vatten sprutade ur ett minimalt hål i sjöslangen. Pumpen lät också väldigt skramlig och efter lite konsultationer med Jimmy enades vi om att läckan kan ha skapat undertryck i pumpen så att ett lager skadats. Vi beslöt oss för att ordförande M skulle kontakta en pumpfirma i morgon så att de fick komma och fixa detta. Det får kosta för vi är väldigt beroende av att ha det där sjövattnet till att diska och tvätta i.


Så nu sitter vi hemma och ser Belgien - Ungern där det just nu står 3 - 0 till belgarna. Vi får hoppas att det löser sig med pumpen i morgon och att det blir sol igen så våra dynor och hängmattor torkar.

No comments: