Monday, June 13, 2016

Över till gröna ön

Egentligen skall väl inte en pensionär flyga land och rike runt. En pensionär skall sitta hemma och skrapa ut burkarna med hundmat när det är en vecka kvar till den 18:e. Fast vi pensionärer är ett vittomfattande sällskap och det finns väl även de som lever jet-setliv på Rivieran och vaskar dyr champagne med dussinet artonåriga toplessbrudar omkring sig.


Jag är väl någonstans mitt emellan tänkte jag i morse, när jag stod och väntade på min buss i svinottan. Jag hade valt en tidig resa men jag hade också, till all lycka, valt Norwegian. De strejkar inte utan jag kom iväg. Först till Köpenhamn och därifrån direkt till Dublin.



Där fick jag vänta ett par timmar på bussen till Cork. Jag hade kunnat ta en tidigare, men vågade inte chansa på att planet vare i tid, man är ju van vid SJ. Nu hann jag hur som helst inleda mitt besök med en rustik irländsk måltid med tillhörande Guinness. Det var gott.



Halv tre var det så dags att klämma in sig i ett trångt säte i en buss, som blev fullsatt och sitta i tre och en halv timme. Bökigt men billigt. Väldigt billigt. Och väldigt bökigt. Nils var och möte vid busstationen och vi gick direkt till en pub för att se slutet av andra halvlek i matchen Sverige- Irland.

Typiskt Irländsk väg, kantad av träd och buskar
för att hindra vindens fria spelrum
Där strålade vi samman med en kompis till Nils och hennes pappa, som också kommit ner från Sverige idag. Vi skall ut på finrestaurang på onsdag och fira Nils 40-årsdag. Visserligen ett par veckor för tidigt, men ändå.


Det var härlig stämning på puben eftersom Irland ledde. Stämningen dämpades kanske lite när Irland gjorde ett mål till - för Sverige, men sedan kom vrålet när det blev ytterligare ett mål för Irland. Fast det blev bortdömt...


Jag är pessimist och tror att det här var det poäng vi fick i detta EM. Men hur som helst. Det är kul att åter vara här och i morgon skall jag gå en runda på de bokcaféer jag brukar besöka.  Där kan man slå sig ner med sin bok och njuta en cappuccino i tyst och lugn miljö i ett par timmar. Sådant gillar jag.

1 comment:

Anonymous said...

Och du får rå dig själv utan en tjattrig mederesenär, som ska rante gate upp å gate ner och glane...Ha det gott!
/sysM