Wednesday, June 22, 2016

Lagerbäck for president!

När detta skrivs har matchen Sverige - Belgien ännu inte börjat. Jag hyser inga som helst förhoppningar om att vi skall klara detta, men efter att ha sett Islänningarna slå in sitt segermål i sista halvminuten, känns det som att det kvittar. Vi kom med i EM tack vare att andra landslag klantade sig sinsemellan och min mening är att om man inte kan ta sig vidare av egen kraft så har man inte i mästerskapen att göra.


Nog om detta. Min dag började även idag med väntan på hantverkare och jag trodde länge att han inte skulle komma alls, men vid halv tolv dök han upp. Nu fick han nyckel så att han kan gå här oberoende av min närvaro. Alla ryssar är nog inte kriminella så det bör gå bra. Den här verkar i alla fall trevlig.

På väg mot förgängelse
Jag for ut till stugan vid middagstid och på vägen ut ändrade jag mina planer lite. Jag hade tänkt dra upp ström och trimma gräset, men Anna har varit tveksam till detta och jag kom på att jag nog hellre ville köra iväg vårt obrukbara gamla fotogenkylskåp till Hagby. Tillsammans med annat skräp jag kunde hitta. Så blev det. Genast vid framkomsten började jag släpa ner skåpet. Det var tungt och bedrövligt men det gick till slut. Där skåpet stått placerade jag vår gamla skohylla, som gjorde stor nytta där.


Jag fick med mig ytterligare skräp och glad och nöjd for jag iväg till Hagby. På hemvägen stannade jag och pantade tomflaskor och fick ihop ett bra bidrag till tre säckar grillbricketter. Väl hemma fortsatte jag mitt idoga knog. Jag hade köpt med några croissanter ut, men ville inte avnjuta dem innan jag var klar med mina görslor.


Den första var att bädda med rena lakan. Jag tog hem dem igår och vi fick en tvättid sent så de var nu rena och fräscha inför helgens gäster. Bäddandet var enkelt. Lite bökigare var det att limma fast frigolitskivor på källardörren. Dessa var från början fastspikade, men det fungerade inte, så nu har jag skaffat vanligt trälim och hoppas att det skall gå bättre. Jag passade på att göra rent i källaren också. Där finns en del gråsuggor och även om de inte är skadliga så är de obehagliga, så jag tog bort dem också.


Sist justerade jag mina plåtugglor uppe på taket så att de åter ser rakt fram. Och nu, nu kunde även jag se fram. Mot en kopp kaffe, en croissant och en titt på Facebook, i skuggan under rönnen. Det lilla som återstod av eftermiddagen ägnade jag nu kontroll av vilstolens funktion. Den befanns fullgod. Men så var det ju det här med EM så jag drog mig hemåt och kom lagom till sista fantastiska halvlek mellan Island och Österrike.

Och nu har Matchen börjat och stackars Anna missar inledningen eftersom detta är sista kvällen hon har på sig att plocka undan sina prylar. I morgon kommer nämligen svärmor och hon bör kunna ha tillgång till eget rum och egen säng.

No comments: