Saturday, June 18, 2016

Fotbollsdag

Jag är egentligen inte intresserad av fotboll, men allteftersom EM-turneringen fortgår och resultaten börjar strömma in så väcks en lust att följa vissa lag. Idag har sådana lag spelat. Dessutom har det regnat en strid och jämn ström hela dagen, så det har varit väldigt lätt att hamna i TV-fåtöljen.

Först var det Irland mot Belgien, där jag givetvis höll på Irland, landet jag nyss haft det så trevligt i. Det hjälpte inte. De usla belgarna slog mina fina irländska pojkar med 3 - 0. Eller om det var fyra....

Nästa match handlade om Island mot Ungern och där bara måste man ju hålla på de fina isländska pojkarna mot de usla Magyarerna. De hade för övrigt en stor kader svartklädda fans, som bråkade sig till en plats vid "ring-side". Kan det ha varit pilkorsare måntro? Hur som helst kastade de in smällare och bengaler när Ungern i sista sekund spolierade islänningarnas seger.

Och nu är det alltså Portugal mot Österrike och där håller jag inte på någon, men jag tycker den där Ronaldo verkar vara för stöddig för sitt eget bästa så därför hoppas jag att han förlorar. Vilket inte innebär att jag önskar att Österrike vinner. Oavgjort hoppas både Anna och jag på.

Hon har tippat matchresultat tillsammans med sin kollegor på skolan och just nu leder hon skyhögt över de andra, till allas stora förvåning. Hon har haft telefonkonsultation med broder Anders innan hon lämnade in sitt tips och tippat 1-1 i denna match.

I övrigt då? Jo, vi har faktiskt gjort lite nytta också även om väldigt mycket återstår innan vi ställt tillbaka allt vi drog undan när vi målade hallen nyligen. Vi har idag koncentrerat oss på sametavlan. En anslagstavla där det från början hängt samisk hemslöjd, men som med åren blivit alltmer belamrad med allsköns pynt.

Före
Jag gjorde slag i saken i förmiddags, röjde undan på matbordet och bar in tavlan från gästrummet, där den vilat senaste veckan. Sedan föreslog jag Anna att tömma den och därefter åter sätta tillbaka sådant som passar sig att ha på en sametavla. Ett arbete som hon älskar att pyssla med och som hon gjorde mycket grundligt. Jag fick en härligt avkopplande stund framför fotbollen.

Efter
Och till sist var tavlan nyuppsatt och fin och upphängd på sitt nya ställe i vardagsrummet. Paula var här och lämnade hunden och tycket den nya tavlan var fin. Hon har avskytt den gamla. Jag har även haft författarkontakt idag. Med mannen, som skrev boken om Åsa-Nisse för några år sedan och med vars hjälp jag kunde lägga ut sex geocacher. Han kände till dessa och skulle ge mig tips på nya inspelningsplatser eftersom han fortsätter forska i saken. Hur träffar man förresten på en sådan person? Jo, genom Facebook naturligtvis.

No comments: