Tuesday, January 21, 2014

Ä ho nöckater?

Alla vi som kände vår gamla mor närmare vet att bakom den blida ytan dolde sig en riktig liten rackargumma. Hennes humor saknade ofta en undre gräns och skrattet pärlade sig som allra friskast när det skrattades på någon annans bekostnad. Allt detta kom jag att tänka på i morse när jag satt och skrev rent hennes gamla dagbok. Under den 1 juni kan man nämligen läsa följande:

På kvällen gick Stig, Olle, Signe, Alvar, Svea och jag till ett bröllop. XXXX i yyyyy gifte sig. Alvar hade fått i uppdrag av pappa att ta reda på om hon var nöckad”. Det skulle vi göra på ett litet indiskret sätt. Vi skulle alla ropa i kör: ”Ä du nöckater? Men det behövde vi inte göra. Det syntes långa vägar att hon var. Men Svea påstod att hon alltid varit sån.

Här kan vi snacka arvssynd och jag är rädd att synden inte slutar med modren.

Fjädern, som driver skivtallriken ligger väl dold
inne i dosan och kan nog inte lagas
Efter en lugn förmiddag i hemmet for jag ut till stugan där jag tänkte måla lite samt montera en elsladd som går från verandan och in i stugan. Nu på vintern sitter jag mycket inne i stugan och behöver då ström till datorn där. Ström till verandan kommer från några sladdar som dras från pumphuset. När allt var klart kom där ingen ström och när jag sökte orsaken fann jag att strömmen slutat funka även i pumphuset. Konstigt eftersom det fanns ström igår. Det kan ju vara så att någon från kursgården bredvid brutit strömmen men där syntes inga fotspår i snön så kanske har även de fått strömavbrott. Det har varit problem med strömmen där tidigare och jag får hoppas den kommer tillbaka. Själv klarar jag mig utan ström trots att vevgrammofonen gick sönder igår.

Det är lite märkligt att tänka att vi snart
ska sitta här vid långbord igen
Det vart för övrigt inte så mycket målat idag. Det blir rätt mörkt nu när verandan ligger i vägen för fönstret så det blir lite svårt att se färger. Jag for alltså hem i skymningen och satte mig här och tittade på apple-TV. Jag konstaterade också i mina släktforskarfiler att "ho nog inte va nöckater" Första barnet kom efter två år så Svea hade rätt.

No comments: