Friday, January 31, 2014

Fiat lux

Fiat lux är latin (eller kanske grekiska) och betyder "Varde Ljus". Så hade jag kunnat utropa ute i stugan idag sedan jag monterat på det glas och den strumpa jag köpte igår på gasollampan. Den lyste starkt och framförallt tyst, men har den nackdelen att behållaren är ganska liten och det känns som att den inte håller för en eftermiddag vid akvarellblocket.
 
Gasollyktan
DÅ är det mer bränsle i den gamla fotogenlyktan. Den första strumpan har börjat svikta, kanske för att den var för liten så idag satte jag på en i rätt storlek och kunde dessutom fylla på sprit till förvärmningen genom en liten speciell kanna som jag också köpte igår. Första strumpan lyckades jag bränna hål på men den andra blev rätt bra och den lyste kraftigt, men inte helt tyst.
Fotogenlyktan
I övrigt har jag och vovven tagit det lugnt idag. Vi skyndade inte ut till stugan men väl där fixade jag alltså  lyktorna och sedan lagade jag till middag, kassler med spenat och till sist satt jag och spelade igenom lite skivor och njöt av det lite bisterkalla vintervädret. Dock inte mer än att vi for in till stan igen i god tid innan skymningen och där fortsatte jag med att lägga in bilder på folk i mitt släktträd.

No comments: