Monday, January 20, 2014

En heldag i stugan

Idag fick jag så årets första heldag i stugan och även om det är ganska många timmar så känns det som att tiden bara rusar iväg. Jag var där vid tiotiden och hade då släpat med mig all disk från i fredags samt matsäck, dator och ipad. Jag började med att städa i ordning efter fredagens julgransplundring och snart var där fint igen. Jag tog faktiskt och plundrade granen på riktigt för den har stått lite i vägen så nu fick den tacka för sig och allt pynt packades ner i sin låda.

Ett hjärta på väggen
Däremot kunde jag inte slänga det fina hjärta Anna hade dekorerat i fredags så det hängde jag upp på väggen mellan två pappspik. Däremot snålade jag inte på energi genom att inte värma upp verandan utan bara tända stearinljus de stunder jag satt där och fikade. Jag spelade också lite grammofon - elektrisk - ty det small konstigt i vevgrammofonen i fredags. Förhoppningsvis var det bara fjädern som släppte sitt fäste i kylan. Vill det sig illa gick fjädern av, men hur det är med den saken får vi se när jag öppnar lådan.

En gammaldags kraftfull lampa
Jag satt dock mest inne i storstugan där det är ganska enkelt att fixa värme med bara stearinljus. Jag hade mängder av småstumpar sedan julfirandena och dessa räckte för att få upp temperaturen till drygt tjugo. Jag hade tagit ed datorn för att fortsätta skriva rent mors gamla dagbok, och då blev jag tvungen att dra igång den glödstrumpelampa jag fick i julklapp. Det är lite knepigt och oroligt när det först flammar en massa lågor men så blir det plötsligt ett väldigt skarpt ljus i strumpan när man vrider och pumpar. Fullt tillräckligt för att läsa mors gamla anteckningar.

Så här fint är det i förmiddagsljus
Efter en nyttig sallad till middag blev det släktforskning och Guldbaggegala resten av kvällen.

No comments: