Saturday, May 24, 2014

Å sicken fest!

Fredag

Här kommer så lite bilder från gårdagskvällens knytis. En snabb titt i kylskåpet nu på morgonen antyder att det finns goda möjligheter till "Favoriter i repris" till frukost idag.

Festdeltagarna börjar anlända och läckerheter radas upp på bordet. Just där jag råkar sitta.

Här ligger de vacumpackade påsar med grön gegga, som ska bli skum till morotsoppan. 

Och här fylls en kopp soppa med skummande välkryddad kokosmjölk direkt ur sifonen.

Anders har tagit med nödvändig utrustning för att koka äggen till Ägg Benedictin i exakt antal minuter till exakt innertemperatur.

Han och Heather hjälps åt vid spisen

En tranchös skär upp skivor av läckerkryddad stek

Heather försöker landa första tårtbiten på rätt sida på tallriken

Festen är i full gång, dukningen havererar, bordsskicket närmar sig min nivå och varje tanke på att räkna points är som bortblåst. 

För en gammal man kan det då vara skönt att gå ut på ljusgården, svalka av sig lite, höra nattvindens svaga brus och glädjas åt ungdomarnas lek där inne...

... Innan festens kulmen nås, då alla samlas kring kortspelet Cards Against Humanity. Ett spel, härligt fritt från all pretentiös politisk korrekthet.
Det måste nämnas att jag kände mig väldigt välkommen på kalaset. De allra flesta tycktes veta vem jag var, många mindes mig från pot-lucken två år tidigare och de bemödade sig om att prata och kolla att jag trivdes hos dem. Trevliga människor det här!



No comments: