Saturday, May 17, 2014

Sommarvärmen kom tillbaka

Enligt alla väderprognoser skulle sommaren komma tillbaka idag och se, det verkade som om det stämmer. Det har varit soligt och rätt varmt hela dagen. Jag startade tidigt med att resa i ett fullknökat tåg från Thn till Gbg. Jag undrade lite varför, tills jag såg att alla bar sportväska och pratade tider och då kom jag på att det ju var Göteborgsvarv idag. Även tåget mot Stockholm var ganska fullt, men i boskapsavdelningen fanns det plats som vanligt och jag kunde breda ut mig, som jag brukar.

Det står inte på förrän vi kan börja laga vinbladsdolmar

Det skall erkännas direkt. De röda
näckrosorna i dammen är av plast
Nötväckan trivs utmärkt i sin rönn
 Väl framme i stan for vi direkt ut till stugan Det var roligt att komma ut och se hur det växt efter en veckas frånvaro. Det hade växt bra. De små frön jag satt i jordsäckarna hade börjat spira och vinrankan frodas i sitt hörn inne på verandan. Anna vart också nöjd med den blomlåda jag byggt till hängpelargonerna. Nöjda var vi båda med den Nötväcka av keramik jag fått i flyttpresent av Eva. Det var tänkt att den skulle trädas upp på ett armeringsjärn men det fick jag inte med på tåget så vi knipsade en gren i rönnen och där satt den perfekt.

Om man tittar riktigt noga kan man se nötväckan ute i rönnbuskaget.
Det kanske inte ser så gott ut men det är det!
Erikas kakburk tog slut väldigt fort,
men nu har vi laddat den på nytt
Vi hade varit och handlat grillkött på vägen ut och till det åt vi finskurna rotsaker, som vi värmde i en foliepåse på glöden. Det blev jättegott. Efter maten flyttade vi in på verandan där vi lade oss raklånga på var sin soffa och lyssnade på Malik Bendjellouls sommarprogram. Det känns ofattbart att en människa så fylld av liv väljer att avsluta det på egen hand. Vi fortsatte lyssnandet med ett litet lättare inslag - den franske sångaren Gilbert Becaud - som faktiskt var Annas ungdomsidol. Till sist var vi dock så bekväma att vi for tillbaka till stan för att sova. Tids nog lär vi bo därute tillräckligt mycket i sommar.


No comments: