Sunday, May 18, 2014

Gospelkonsert

Vi vaknade till ett strålande väder, långt från den molnighet yr.no hade utlovat (Det vädret kom dock senare under dagen). Efter kaffe på sängen och frukost vid köksbordet for vi direkt ut till stugan och idag var vi aktiva. Jag började med att klättra upp på taket med högtryckssprutan och blåsa rent verandataket från kottar och tallbarr. Det tog sin lilla tid för en del barr satt hårt fast. Medan jag gjorde detta planterade Anna ut överblommade påskliljor som vi haft inne i stan.

Se hur hela grillen står i lågor...
Sedan, när sprutan kommit ner från taket fortsatte hon med att göra rent på altangolvet inför en framtida oljning. Det tog betydligt längre tid för vi har trampat ner mycket smuts och damm i träspringorna under de år som gått sedan vi sist gjorde den här städningen. Nu passade jag på att börja med maten, grillad karrékotlett, svensk, och rotmos.

Gammal smuts får ge sig för högtryckssprutan
Vi hann med nästan hela golvet innan det var dags att åka hem och förbereda oss för Annas konsert. Hennes gospelkör sjunger ikväll och hon har ett eget långt solo. Jag körde in henne till fyra och for sedan själv till Gamla Stan där jag hittade en liten butik på L Nygatan där jag köpte en amerikapresent.
'
En lugn stund vid Stortorget
På väg upp mot Stortorget möte jag fyra glada flickor och två av dem ropade "Hej Alf" Det var ett par gamla elever som jag faktiskt kom ihåg trots att det säkert är fem år sedan de slutade. Det händer inte ofta och det var kul att de gav sig till känna. Jag minns dem båda som mycket duktiga! Efter ett kort samtal med flickorna ägnade sedan en lång stund åt att sitta och fika hos stadsmissionen vid Stortorget. Ett danskt yngre par satt vid bordet bredvid mitt. Jag undrade om de visste att en av deras tidigare kungar högg huvudet av 96 adelsmän här för snart 500 år sedan. Jag ville inte vara så ofin och påträngande att jag frågade.

Anna sjunger solo
Konserten gick ovanligt bra. Tiden löpte riktigt fort och Annas solo flöt fint. Åtminstone så länge som jag hade laddning kvar i mobilen. Det var också en del fina sånger och en man från Kvänum! berättade om ett projekt bland gatubarn i Colombia.  Efter konserten for vi hem med Paula som varit med och där blev vi sittande ett par timmar med en köpesallad. Och nu skall vi sova; Anna och Noomi och lilla jag.


No comments: