Monday, May 12, 2014

Flugsnapparen in - koltrasten ut

Jag fick åter en lång härligt dag ute vid stugan och nu var det lite mildare klimat. Så milt att jag utan problem kunde sitta och skriva ute på verandan. Det jag skriver är dels en renskrift av gamla mors dagbok från början av fyrtiotalet, dels ett register över mina stenkakor. Idag fick jag registrerat min femhundrade skiva och det råkade bli "Wien, mina drömmars stad".

Skiva nr 500
Det stora idag var dock ornitologiskt. Koltrastboet var tomt idag och jag tror inte det hänt någon olycka. När jag senast såg ungarna, i fredags var de påtagligt stora och jag tror att de mycket väl kan ha kravlat sig ut ur boet under helgen och förskansat sig på en mer dold plats där mor och far kan fortsätta mata dem. Pappa koltrast har jag sett sjungande under dagen.

Snappe mitt i allt det gröna och gråa
En annan pappa som dök upp idag var herr Flugsnappare som ivrigt for fram och åter mellan våra fem holkar för att välja en ledig. Det är nästan som att få tillbaka en kör gammal vän när man hör hans typiska Chirpy, chirpy, chip bland buskarna. Jag var kvar ända till sju eftersom Anna hade APT idag och ändå inte var hemma förrän senare. I morgon skall jag ta tåget till Thn men jag väntar nog med packandet till i morgon bitti. Jag skall inte ta med mig så mycket dit, bara därifrån.

No comments: