Wednesday, May 07, 2014

På spåret igen

Idag har det varit full fart och mycket har hänt. Det började med att Anna och sedan Erika lämnade hemmet, var och en på väg till sitt uppdrag och den senare iförd en vacker ljusbeige dräkt. Kändes ovant att se sin tös på det sättet. Nu var det min tur och jag begav mig till första bästa Akademikbokhandel. Inte för att söka akademisk litteratur utan för att köpa nya klisteretiketter till mina stenkakor. DE gamla hade jag köpt där och nu när jag registrerat 350 styck var etiketterna slut.

Fascinerande med en vägsträcka som
varit densamma sedan 1200-talet
Från bokhandeln for jag till Paula och hämtade lilla vovven. Vi for nu inte ut till stugan utan i stället till Årstafältet för att se på resterna av Gamla Götalandsvägen, ett vägfornminne jag råkat snubbla över på nätet och gärna ville se på riktigt. Vad Noomi ville sa hon inte men när vi så småningom kom fram till stugan sprang hon lycklig omkring och såg över sina marker.

Min nya klenod
Nu kom det sig så, att jag kollade mina mail och fick se, att den vevgrammofon  jag frågat efter igår fanns kvar. Jag kontaktade säljaren, som fått förfrågningar från två olika damer, men då dessa inte hört av sig så var det fritt fram för den som kom först. Jag skyndade mig iväg och en timme senare var jag lycklig ägare till en fin och väl fungerande vevgrammofon. Säljaren var drygt 70 och hade haft grammofonen i sin ägo sedan han var 15 och den verkade väldigt välskött. Ett klart och rent ljud och en jämn hastighet förtog nästan lite av det knastriga Low-tech-sound man eftersträvar när man lyssnar på 78:or.

Koltrastungarna, de två som finns kvar, växer
och frodas. Inte är de vackra, men det
tycker kanske deras föräldrar att de är.
Resten av dagen ägnades nu fortsatt registrering av skivor och nöär jag slutade var jag uppe i över 400. Med de som följde med den "nya" grammofonen har jag nog över 500 styck nu. Då får det snart räcka. Jag var kvar till åtta i stugan och då for jag och hämtade Anna i Korskyrkan, Hon hade haft en kämpig dag med kollegor som "försover" när andan faller på. Hur skall det gå för den stackars skolan, nu när de två som verkligen tar ansvar försvinner till ny skola.

1 comment:

Eva said...

Tog du ingen bild på henne i dräkten?