Wednesday, May 14, 2014

Körsbärsmarmelad

Röjning och städning har idag nått dithän att jag gripit mig an frysen. Längst ner har det legat en tvåliterspåse djupfrysta körsbär från Remmene i flera år. Det är inget fel på dem. Det vet jag för jag använde en annan påse i höstas när jag gjorde sachertårta med körsbärsmarmelad till Annas födelsedag. Det vart en sjuhelsikes god tårta så idag tog jag vara på resten av bären och kokade marmelad till min födelsedag fram i höst. Något att glädja sig åt.

Denna under ett täcke av choklad ....
Först måste man då kärna ur alla bären och det är oerhört trist. Jag räknade till 100 kärnor och sedan tog jag en liten paus och fortsatte sedan med ytterligare 100. Vid 800 tappade jag räkningen, men det var nog inte så värst många fler heller. Nu, raskt iväg till affären för att köpa syltsocker och sedan var det bara att koka bär och socker i fem minuter, hälla upp på burk och låta kallna.

Glad f.d. kollega. Jodå. Hon har godkänt publiceringen -
obesett, litandes på mitt goda omdöme vid val av bild
Medan detta skedde for jag fram till stan för att träffa gamla kollegan A-L, som jag mer än gärna delar en öl med, på Bishop Arms. Hon tog dock vin och vi fick ett par timmars muntert samspråk innan vi skildes åt och gick hem till provrättning respektive syltförsegling. Och nu är det blivet natt igen och dags att nana kudden.

Visst är det väl vacker?

No comments: