Monday, May 05, 2014

Fega ur

Idag, skulle jag sova över i stugan för första gången i år och därför hade jag inte så bråttom ut.  På vägen passade jag på att köpa kryddplantor och fröer till lite odling. Allra först, sedan jag kommit ut,  tömde jag dock torrdasset och passade på att hämta färdigkompsterad jord till kryddlådan. Där satte jag nu ner plantor av gräslök, persilja och basilika. Dill satte jag som frö eftersom de plantorna var slut. Sist hämtade jag ett av de fönster som blev över när jag byggde verandan och se - det passade perfekt över kryddlådan.


Jag hade också köpt fyra säckar jord ( för 99:-) och där gjorde jag en latmaskodling. Stack hål i plasten och stoppade ner frön. Det blev en säck med sallad, en med rödbetor, en med grönkål och slutligen en med ringblommor. Det var väldig bekvämt så jag hoppas det funkar nu också. 


Igår köpte Anna sex plantor hängpelargon väldigt billigt och en av dessa planterade jag i en ampel men så fick jag för mig att bygga en blomlåda till köksräcket. Jag hade kvar av de gamla snöhinderbrädor, vi hämtade från Norrbotten för flera sedan och av dessa byggde jag nu en låda som passade för fem krukor med de övriga plantorna. Det blev riktigt bra. 


Men det var inte nog med detta. När vi tagit fram de dynor som legat dolda under hörnsoffan i vinter har det blivit en massa tomrum där och dessa fyllde jag med de bokkassar, som tagit utrymme i sovrummet i väntan  att flytta in i bokhyllor. Det fanns dessutom en massa andra saker som förvarats där under vintern och för att kunna sova behagligt  lyckades jag städa undan det mesta av detta också. 

                             

Sedan vart det afton och jag satte mig att invänta mörkret och då tända upp alla ljus, som är så mysiga, innan jag la mig. Då kom den - kylan. Temperaturen sjönk betänkligt och jag började svikta i min övertygelse. Det är nog väl fanatiskt att sova i plus 2 grader när det finns ett varmt sovrum inne i stan. Så jag fegade ur och for hem sedan jag väl kurat skymning ordentligt. 

PS. Det tycks som om koltrasten börjat finna sig lite i mig nu. När jag har varit i närheten av boet har den suttit på en gren tio meter bort och väntat ut mig. Vid ett tillfälle kunde jag också försiktigt luta mig ut runt hörnet och se den sitta och mata ungarna, på bara två meters avstånd. 

No comments: