Friday, May 16, 2014

Pensionärsträff

Hela dagen har gått i förväntans och förberedelsens tecken. På kvällen var det nämligen den årliga vårfest på Alberts som Fuxernaskolans lärare har till åminnelse av de som går i  pension. Skulle det något år inte vara någon aktuell pensionär träffas man ändå ty de gamla stötarna har en tendens att flockas kring grytorna så fort det ställs till med kalas. Idag var vi sammanlagt 13 deltagare och av dessa var 4 pensionerade, 2 avgående i år, 1 utflyttad men tillfälligt återkommen,  4 pensionärer inom en inte alltför avlägsen framtid samt blott tvenne späda plantor, som nätt och jämt lämnat lärarhögskolan.

Där, uppe på sluttningen, ligger Alberts och väntar på mig!
Betjänten går igenom ceremonielet ...
... för en andäktigt lyssnande skara.
Hur har jag då förberett detta. Jo, jag har späkt mig under dagen och endast förtärt de mest livsuppehållande smårätter . kycklingfilé rotfruktsgratäng, chokladbollar och lite filmjölk till frukost. Så när aftonen nalkades var jag fit for fight och kunde göra de läckra anrättningarna all heder. Maten höll samma klass som vanligt och det var uppriktigt roligt att träffa de gamla kollegorna. De hade inte åldrats en dag och väldigt snabbt kändes det som om det var igår vi sågs.

Till förrätt plockade jag till mig bl.a. följande:
Gubbröra, Tapenade, Hummus, Rödbetssallad, Sill ...
Huvudrätt var lax och Västerbottenpaj med krämig citronsås...
... och till dessert slutligen, Crême Brüllé och Panacotta.
 Ett vinnande koncept
Tiden går fort när man har roligt, och jag, som vanligen är tyst och försagd, kom flera gånger på mig själv med att snattra i högan sky, falla folk i talet och breda ut mig andligen över bordet. Det får bli en bättring där. Och jag ser ju dem snart igen för den 13 juni skall jag vara med på skolavslutning och träffa alla mina gamla elever. Måste bara plugga på alla namn innan dess. Jag glömmer ju sådant så fort och det skulle kännas pinsamt att inte minnas en kär gammal elevs namn. Jag har förresten´gjort lite nytta idag också. Dels fortsatt städa och plocka här samt också vara framme vid skattekontoret och hämta ut ett personbevis på engelska till Anders. Det var en ny erfarenhet att stå i den kön, som även rymde sökande till Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten

4 comments:

Anonymous said...

GUBBRÖRA!!!!!!!!!
Undrar Varför!!!

Alf said...

Säger vem?

Anonymous said...

Din UNGE broder

Alf said...

Det var som fasen! Läser du min blogg?