Friday, January 09, 2015

Julgransplundring

Ännu en manifestation av julens upphörande - Julgransplundring. För andra året i  rad ute i stugan med Thomas och René som tåliga gäster. Inte många andra som står ut med att tillbringa en fredag kväll ute i skogen utan el och vatten. Det gick dock inge nöd på oss. Jag hade varit ute hela dagen och förberett.


Först körde jag dock Anna till skolan eftersom hon hade öppning idag och då hade fått åka hemifrån halv sex för att hinna i tid. Nu räckte det med kvart över sex. Sedan jag kört dit for jag och handlade till plundringen. Vi skulle bjuda på risgrynsgröt med saffransmunkar till dessert. Allt färdigköpt och enkelt.


Jag ägnade förmiddagen åt att tända i eldkorgen och elda upp en massa ris, som legat och skräpat i ett hörn. Det brann bra och länge och när det drog ihop sig till kväll och vedeldat kaffe räckte det med några av de vedträn jag samlat ihop i fjol för att få vattnet att koka.


Jag fikade också. Gofika med årets första semla. Den satt fint. Till lunch fortsatte sedan festandet med bruna bönor, rödkål och stekt korv. Ska julen firas ut så ska den. Efter detta vilade jag middag tills Sigrid ringde och vi gick igenom de uppgifter jag skickat lösningar till igår. Det verkar som om hon uppskattat hjälpen.

 
Nu var det bara att duka och gör klart det sista innan jag for och hämtade Anna och gästerna vid närmsta t-bana som vanligt. Jag hade låtit en del ljus brinna i stugan medan jag for iväg och det lyste vackert inne i den mörka skogen uppifrån höjden där stugan ligger. Ganska varmt var det också tack vare kaminen som stått på hela eftermiddagen.


Ännu varmare blev det sedan jag tänt alla ljus och serverat maten och vi satt oss till ro med kaffe och munkar. Det var riktigt mysigt och för att underhålla gästerna ytterligare spelade jag skivor ur min stora samling stenkakor. Det är en enorm vinst att vi har byggt den här verandan. Vi satt där alla fyra med gott utrymme och hade det varmt och ljust och skönt.

Vid niotiden hade dock de flesta ljusen brunnit ner så mycket att det kunde vara dags att bryta upp och då lämnade vi alltihop och körde hem gästerna och oss själva, Röjning tar jag hand om i morgon förmiddag. Det är betydligt enklare när man är själv och det är ljust.

No comments: