Thursday, January 01, 2015

Bjudningsdag

Idag har det varit en bjudningsdag. Först för Paulas barndomsvän Emma, som nyss fått ett litet barn med sin man Peter. Sedan för Jimmys far, som genomlevt en ensam nyårsafton på ett kanske trist, men sunt sätt.


Vi stapplade upp först vid elvatiden, eftersom vi inte kom till sängs förrän vid två. Paula kom ganska snart och var behjälplig med förberedelserna, trots att hon har det rätt jobbigt denne helg, eftersom hon sagt upp sig från sitt jobb efter ett års vantrivsel och bekymmer med sin chef. Hon är så orolig för framtiden och talar hela tiden om det som hänt.


Vid två skulle gästerna komma men sin vana trogna dröjde de till halv tre. Lyckligtvis hade de inte med sig sin kalvstora hund. Paula hade kört med att Anders är allergisk, vilket han är, men hade hunden kommit så hade jag suttit ute i stugan. Jag vill inte ha en hund som går och dreglar överallt i min lägenhet och som när som helst kan vifta ner saker i golvet med svansen.


Nu var jag kvar och min andel i bjudningen var att göra pop-ups, som är Emmas favorit. Anna och Stina gjorde våfflor och Paula stekte korv. Besöket gick bra och de stannade ganska länge även om jag inte bidrog så mycket till bjudningen, Jag kände den inte riktigt som min. Den lille sonen skötte sig perfekt och stal inte showen för de vuxna.


Så fort de åkt for Paula och Jimmy iväg hem till hans far. De var lite oroliga för honom eftersom han suttit ensam hela nyårsafton. Vi föreslog att de skulle ta med honom hit på fika. Vi hade så mycket ost och kex och bröd kvar sedan igår. Så det blev en bjudning till och pappan kom hit och fick nog en trevlig kväll, där vi fortsatte tala om Paulas uppsägning samt tittade på festliga You Tube klipp.

Och nu har alla gått hem och vi fyra, Anna, Stina, Anders och jag sitter och ser på TV1-repriser i SVT-play : Astrid och Gift vid första ögonkastet. Sista avsnittet i båda fallen.

No comments: