Monday, January 12, 2015

Ymnigt snöfall

Idag tog det i att snöa ordentligt. Det första riktiga snövädret denna vinter känns det som. Jag började dagen med att åka och tanka - för 11,99 - och for sedan till Stadsmissionen och lämnade ett par stora lådor. Härligt att bli av med dem.


Sedan körde jag hem och fyllde baksätet med skräpkassar , som jag for och lämnade på en av mina favoritplatser - Hagby soptipp. När jag nu ändå var så nära stack jag till stugan och ställde in en saigkorg, som pappa en gång gjort samt hämtade med mig en kasse böcker.


Det var så snöigt att jag inte vågade köra ner utan fick släpa min bokkasse upp till parkeringen genom snön. Jag stannade inte länge i stugan. Bara såpass att jag tog en kopp kaffe och fyllde på fröautomaterna. För stämningens skull tände jag alla mina småljus, men det gjorde inte verandan märkbart varmare. Men mysigare. 


På hemvägen handlade jag skruvar till den bokhylla jag skulle sätta upp på väggen samt lite mat. Vi har börjat viktväkta igen efter julens överdåd, så det blev mest frukt och grönt. Så fort jag ätit lunch började jag m,ed hyllan.


Jag identifierade en regel i väggen, provspikade, mötte motstånd och satte upp ena gaveln.Till den andra använde jag expanderande gipsplatteskruvar och snart satt hyllan där helt perfekt. De böcker jag haft med från stugan syntes knappt när jag ställt upp dem så jag kan nog ta hem de övriga bokkassar jag haft deponerade ute i skogen. Skall bli kul att återse sina gamla vänner.


Jag hann leka lite också. VI har skalat apelsiner så försiktigt att vi fått ut hela halvor av skalet. Dissa fyllde jag med smält stearin och i den ena en ljusveke, medan den andra fick behålla den fibersträng som alltid finns i apelsinens centrum. Den brann också men inte riktigt lika bra som den tvinnade bomullsveken.

Nu ikväll har snön börjat töa bort. Det är fyra plusgrader och blåsigt. Gatan verkar snorhal.

No comments: