Monday, January 05, 2015

Kalkonmiddag

Trettondagsafton

Jag vaknade vid tretiden i natt och kunde inte somna om. På mitt gammelmanstjuriga sätt låg jag och irriterade mig på någon obetydlighet så att jag omöjligt kunde somna om och då gick jag upp och satte mig att släktforska lite. Så småningom la jag mig och vaknade sedan inte förrän kl 11.

Då dukade jag fram frukost och gjorde sedan i ordning kalkonen för ugnen. Den skulle vara inne i tre timmar och då passade vi på att åka bort till Paula och Jimmy på fika. De villa ha hjälp av Anders med att bära ner en tvättmaskin vilket jag slapp med tanke på muskelvärk och hög ålder. Skönt.

En mycket trevlig överraskning kom med posten idag. Årets irländska kalender som Nils haft godheten sända mig. Nu kan tiden fortsätta i sina invanda spår i stugan. 

Jag hade inte ro att stanna så länge utan for hem för att passa den lilla kalkonen och då följde Anna med eftersom hon gärna ville städa. Jimmys far skulle ju komma. Dock visade det sig att han fick ställa in pga magsjuka så vi blev bara sex personer på kalkonen. Det gjorde att vi kunde bli rejält mätta.

Inspirerad av vår besök hos Kalle på Spången serverade jag fågeln med rödkål och och brysselkål. Till min stora förvåning var det bara Jimmy som smakat rödkål förut. Han tog ingen men de andra tyckte den smakade rätt bra. Hela middagen blev för övrigt mycket god och ändades med ugnsbakade äpplen, som Stina stod för. Kvällen avslutades sedan med TV för de andra. Gamla avsnitt av Goda Grannar från Öppen kanal.

Själv satt jag och släktforskade eftersom jag igår upptäckte en familj från Kvinnestad i början av 1800-talet, som jag inte följt framåt. De har fyra barn och då kan det grena ut sig hundrafalt in i vår tid.

No comments: