Monday, November 02, 2015

A day off

Idag har jag unnat mig en så'n där härligt onyttig dag då jag helt hämningslöst ägnat mig åt nörderi på djupaste nivå. Jag har ju hunden och egentligen är det bekvämare att vara hemma då än att sitta i stugan. Dessutom har jag en tidsbegränsning på måndagar. Läxhjälp, som jag far iväg till vid sextiden.

Så jag satte mig att söka efter min käre svågers rötter och rotade då omkring sju-åtta generationer bakåt, när kyrkböckerna är så torftiga att jag även måste leta igenom mantalslängder och jordeböcker. Detta går långsamt och kan vara besvärligt, men ack så roligt när man finner en ny ana. Jag fann väl en fem-sex stycken idag och är nöjd. Dock ingen fågel ännu...

Jag gjorde förresten lite nytta idag också, förutom läxhjälpen, och det var att sortera ner alla de frimärken jag skall spara i en kartong där de avskiljs av pappersark, med angivande av motivkrets. Någon gång kanske jag "får tid" att ta mig an dessa märken, tvätta rent dem, torka dem och klistra in dem prydligt på sina platser i frimärksalbum. Men, som sagt, det ligger nog långt fram i tiden...

No comments: