Monday, November 23, 2015

Vinterdäck

EHIdag har mina åtaganden avlöst varandra. Det började redan klockan tio med att jag besökte min kiropraktor, som knäckte till ryggen igen och tejpade vissa muskler. Få se om det hjälper. Träningsprogrammet har inte haft så stor effekt ännu. Kanske i viss mån beroende på den intensitet varmed jag följt det.


Från kiropraktorn for jag ut till stugan en kortkort sväng, mest för att kolla temperaturen i jordkällaren. Den var plus två medan utetemperaturen var minus fem. Det låter lovande. Kanske måste jag dock täcka för ingången med någon gammal matta eller två om det blir kallare. Ute på bryggan var det dock vinter och golvbrädorna täckta av rimfrost. Även vår damm hade frusit till men jag motstod frestelsen att krossa det vita på nyisen.


Från stugan for jag iväg till min däckfirma och satte på vinterdäcken. Det kostar att ha dem lagrade och att ha folk som utför bytet men det är det värt och det har vi råd med. Jag har fått alltför många ryggskott vid däckbyten genom åren. 

Nu hade jag några timmars paus under em men vid fyra stack jag iväg till Annas jobb och hämtade ett antal insamlade klädkassar som skulle iväg till en syriansk familj i Skogås, som fördelar ut dem bland landsmän. Första hade jag dock läxhjälp och idag tog jag en timme extra hemma hos äldste grabben Grus, som har bekymmer med det matematiska. Familjen är så rar ty när jag kommer dit står vattenkokaren laddad och kaffepulver, mugg och kaka är framdukade. Själva är de inte hemma men det är bara för mig att fixa fika och sätta igång.


Efter läxhjälpen mötte jag två mammor, som uttryckte sin tacksamhet för min insats. Kul att höra. Och nu sitter jag hemma i favoritfåtöljen igen. Kläderna är lämnade till tacksamma mottagare, kvällsmaten är äten och det är en dag mindre kvar tills jag reser ner till Paris.

No comments: