Saturday, November 21, 2015

Helgdagskvällen som kom av sig

Jag kan inte annat än tycka synd om Anna och de andra, som hade glatt sig så åt att resa till Ullared. Shoppa, bo över natt och kanske shoppa igen. Och så hann de inte köra mer än en dryg timme innan bilen pajade i Nyköping. De hade bara att traska iväg till busstationen och åka hem igen. Och trösta sig med Mall of Scandinavia, IKEA och Barkarby innan de landade hemma i soffan framför Så Mycket Bättre.  

Detta bilhaveri drabbade ju även mig, som hade bespetsat mig på en enskild helgdagskväll ute i lilla stugan i stora skogen. I och för sig hade jag väl kunnat göra det ändå, men det känns inte riktigt lika bra om de andra sitter inne i sta’n. Nu fick jag i stället en helt vanlig lördagskväll inne i stugvärmen och säga vad man vill om det, men det är bekvämt.  


Min dag började i Göteborg vid halvåttatiden då jag statt upp, klädde mig och gled ner till den väntande hotellfrukosten. Den motsvarade högt ställda förväntningar. Synd bara att magen blir mätt så mycket fortare än ögat. Jag lyckades dock få i mig det mesta från leverpastej med ättiksgurka, via fil och flingor, ägg och sill, knaprig bacon till pannkakor med sylt. Sedan behövde jag inte äta förrän fram mot sjutiden på kvällen.    


Tågresan upp till huvudstaden gick perfekt och så fort vi kommit in rusade jag iväg till tunnelbana. Hem till lägenheten och bytte om till körkostym varefter jag for till Sumpan och precis hann kom i tid till uppsjungningen. Själva konserten hos Frälsningsarmén gick bra och vi var klara redan strax efter tre.  

Och nu sitter även jag och ser på lördags-TV med en liten whisky vid min sida och har det betydligt varmare och goare än ute i stugan.

No comments: