Sunday, November 22, 2015

Prisvärt julbord!

Om man vaknar mitt i natten och inte kan somna om så kan man lika gärna gå upp och sätta sig att läsa eller surfa eller göra vad som helst. Så gjorde jag i natt och sov sedan gott till fram mot halv tio. Då spisade vi en enkel frukost ty under morgonen hade Anna och Gabbi kommit på att vi skulle ses på julbord på IKEA ikväll. En synnerligen god idé.


Vi hade först lite hemliga ärenden inne på stan och t.o.m. jag kände för att ta del i dessa så efter frukost for vi in, parkerade på Riddarholmen och traskade in mot Väster Långg. Där hamnade vi ganska snabbt på ett kafé där Anders bjöd på jul-latte. En riktigt läcker kaffeblandning toppad med vispad grädde.


Styrkt av detta vandrade jag iväg till Öster Långgatan och Trafiknostalgiska förlaget, där jag löste in ett presentkort jag fick av Anna i julas mot en bok om järnvägar i Solna. Ett gott byte. Resten av gänget; Anna, Paula och Anders, vandrade in på stan för att hitta en arbetsjacka till Paula. Hon är utomhus med småbarnen ganska länge nu på dagarna och behöver ha något varmt och oömt på sig.


Jag däremot for hem och samlade kraft inför fortsättningen av dagen. Den innebar att jag hämtade upp gänget vid fyra och körde dem till Gabbis, där Paulas bil stod. Vi for nu alla, vi fyra plus Gabbi och barnen, bort mot IKEA vid Kungens kurva där Ingvars julbord väntade. Jag vill minnas att jag uttrycket min uppskattning för detta redan i fjol, och omdömet står sig. Bordet innehåller rikligt med julmat, som smakar bra och på intet vis står de svindyra restaurangjulborden efter.


För 129 kr kunde jag ha ätit mig fullkomligt fördärvad om jag inte hade behärskat mig och visat god disciplin framför fat, byttor och grytor. Jag tog hela fem tallrikar men sparsmakat och väl utvalt: Silltallrik, Laxtallrik, Kallskuret, Småvarmt  och Efterrätt. Jag kunde lämna bordet helt för egen maskin och utan kväljande magkänslor. Anna och de andra hade fortfarande lite ärenden på IKEA men jag slapp genom att köra iväg Anders till flygbussen. Och nu har vi så smått börjar förbereda packningen av min parisväska. Det ska bli kul att resa ...

2 comments:

Eva said...

Jag har också strosat genom gamla stan idag mot Vikng terminalen och DNS litteraturkryssning till Åland. Vi intog en Irish coffee vid Järntorget. Tänkte att chansen kunde finnas att vi skulle gå på varandra.

Alf said...

Vi var där mellan 12 och 2. Det hade blivit en överraskning